“آس ” باشیم یا “آس و پاس” ؟

بازاریابی و فروش سالهاست که جزو پردرآمدترین کارها هستند.

اما چرا بعضی از افراد این گروه “آس” هستند و بعضی “آس و پاس”. این روزها زیاد شنیدید و خواندید که باید شغلی را انتخاب کرد که به آن علاقه دارید والا هیچ گاه و بخصوص در ناملایمات پر التهاب دوام نمی آورید. علت اصلی ناکامی در چنین مواقعی لزوما ناتوانی در انجام کار نیست و بیشتر برمی گردد به از دست دادن روحیه و عدم تعلق خاطر .
ولی اینکه بفهمید کدام کار اشتیاق سوزانی در شما ایجاد می کند روی آشکار ماجراست ، روی دیگر سکه آن است که حاضر باشید هر روز بدون توجه به نتیجه کار را انجام دهید، آموزش روزانه ببینید و توانایی آموزش دادنش را داشته باشید.
علاقه زیاد در گامهای نخست هزینه زیادی ندارد حتی ممکن است خیال کنید که کاری را از ته دل می خواهید چراکه از زبان خیلی ها شنیده اید که سریعترین راه پولدار شدنتان است .
این همان بلاییست که بر سر نتورکرها یا همان افرادی آمد که به بازاریابی شبکه ای برای موفقیت متوسل شدند.
بسیاری از آنها با دیدن جداول پیشرفت همکاران قدیمی تر که نمودار تصاعدی رشد آنها را نشان می داد گمان کردند “ره صد ساله را یک شبه رفتن” چه آسان است!
و هست!
البته گاهی نیست…!
ایراد از محاسبات است یا باز مکر و حیله ای در کار است؟
هیچ کدام…

مشگل عدم درک درست از بازاریابی شبکه ای است که باعث می شود افراد نتایجی که در نمودارهای ریاضی و روی کاغذ از کارکرد سایرین دیده اند را در واقعیت تجربه نکنند.
اگر تا اینجا همراه بودید اما هنوز نمی دانید چه چیز بازاریابی شبکه ای را متفاوت از سایر روشها می کند، در ادامه و با یک مثال از ریاضی دوران مدرسه به شما می گویم.
رشد تصاعدی یعنی اینکه به طور مثال یک برنامه پس انداز داشته باشید که در ماه اول 2 ریال پس انداز کنید و به ترتیب در ماههای دوم و سوم و…مبلغ ماه قبل را دوبرابر کنید بعد از دو سال ونیم بیش از 53 میلیون دارید .
این درحالیست که در پایان سال اول فقط 200 تا تک تومانی و در نیمه های سال دوم به 15 هزار تومان در ماه نرسیده اید.
اینجا همان مرز بین “آس” شدن و ” آس و پاس شدن ” است.
بسیاری طاقت نمی آوردند و کار را همانجا رها می کنند و لقب “آسمان جل” را پس از تلاش بسیار بر سینه می زنند.
تعداد اندکی باقی مانند و طعم شیرین موفقیت و ثروت را در پایان دو سال و نیم می چشند البته ممکن است با القابی همچون ” خوش شانسی”،”کلاهبرداری” از طرف شکست خوردگان هم مزین شوند چون آنها متوجه نشدند که ثبات قدم و صبر همراه تلاش اینها را به قله رسانده است.
اما اگر در جایگاه کارفرما و صاحب کسب و کار باشید چطور؟
آیا تنها باید به سود حاصله از رشد تصاعدی در فروش بسنده کنید؟
پر واضح است که جواب منفیست.چراکه رشد تصاعدی هم تا ابد ادامه ندارد.
شرکت هم موجودی زنده و دارای سیستم است که حیاتش به تک تک اعضا و جوارح گره خورده اما بعضی از اعضا نقش حیاتی تر دارند و نبودشان سبب مرگ می شود.
اینها همان “آس” های سازمان هستند آنها هر دو در جبهه بازاریابی /فروش و آموزش رشد مستمر دارند.در غیر اینصورت فقط در سطح می مانند و نمی توانند مولد نسل در یک سازمان باشند .

به نوعی اگر نتوانند افرادی را که جذب کرده اند آموزش دهند و تربیت کنند فرآیند جذب به افرادی محدود می شود که برای زمانی خاص به درد می خوردند و آینده سازمان را تامین نمیکنند. در نهایت سود چشم نواز بازاریابی شبکه ای هم مقطعیست چرا که مولدانش ادامه دار نیستند.

کاسبان علاقمند به رشد تصاعدی چه کنند؟

در حال حاضر دیجیتال شدن، تغییر و تحول در آموزش و جذب نیروها و جایگزینی خدمات به جای کالا از جمله اقدامات ضروری اند.
اگر هم بعنوان بازاریاب از روش بازاریابی شبکه ای می خواهید رشد کنید و  در ابتدا یا میانه راه هستید، توجه به عادات روزمره و اثر مرکب آنها از یک سو و یادگیری و نوشتن درباره آموخته ها از سوی دیگر لازمه نبودن در زمره در راه ماندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *