برای صد میلیون چقدر حاضری خرج کنی؟

عبارت برنده- برنده لق لق زبان بسیاری از مذاکره کنندگان نوپاست. استفاده از این واژه های نخ نما ونمادین نشان از کم تجربگیست. آنچه مسلم است در هر معامله ای یکی از طرفین سمبه پرزورتری خواهد داشت و طرف دیگر برای کسب قسمتی از منافعش ادامه می دهد در غیر اینصورت اگر قرار باشد دو سمت مذاکره بر تمام مواضع خودشان پافشاری کنند هرگز هیچ معامله ای سر نمی گیرد و در حالت بهتر هر دو متضرر می شوند.
در واقع یکی از طرفین از دو جهت ممکن است کوتاه بیاید :

  1. جلوگیری از ضررهای احتمالی یا قطعی
  2. عدم توانایی در ارائه خدمات یا تعهدات بیشتر

پس هرگز امکان ندارد منافع هر دو سمت ماجرا به میزان مساوی تامین شود. حتی ممکن است هیچ منفعتی حاصل نگردد و صرفا برای پیشگیری از ضرر پای میز مذاکره بروند یا آن را به نفع دیگری ترک کنند.
توجه به این مورد بخصوص در معاملاتی که در قالب مزایده صورت می گیرند،بسیار مهم است.
مزایده چیست؟
“در معرض فروش گذاشتن چیزی به نحوی که هر خریداری که قیمت بیشتر پیشنهاد کرد، به وی فروخته شود.”
در این رقابت یک رقم پایه برای خدمت یا محصولی پیشنهاد می شود و طرفین برای تصاحب آن بایستی بالاترین رقم پیشنهادی را بدهند. اگر ساده به جریان نگاه کنیم اتفاق عجیبی نیست “هرکس پول بیشتری بدهد آش بیشتری می خورد”، اما هرگز اینطور نیست.
مزایده، فرمی از معامله و مذاکره است که حتی با وجود خسران های هنگفت بسیاری از شرکت کنندگانش، همچنان رایج و مورد اقبال معامله گران است.
چرا؟!
چون بر اساس تحریک هیجانات است. سرخوشی ناشی از برنده شدن در یک نبرد آتشین شرکت کنندگان را مجاب می کند که سایه به سایه هم پیش بروند. این اشتیاق سوزان تا جایی شعله ور می شود که در نهایت فقط یکی از حاضرین بر سکوی برنده قرار می گیرد و سایر حضار دست از پا درازتر و با تحمل ضرر متوقف می شوند.
زیرا اکثر کسانی که در مزایده شرکت می کنند، هدف نهایی برنده شدن به هر قیمت را انتخاب کرده اند و صد البته آنها که با چنین رویکردی پیش می روند خیلی زود از گردونه های بعدی به بیرون پرتاب می شوند .
پس باید راهی باشد تا زمانی که خطر تا بیخ گوش آمد، در کمال آرامش و تعقل انصراف داد.
چه زمان از مزایده خارج شوید؟
قاعده ای که در ادامه مطرح می شود توصیه “وارن بافت” است – سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی که به‌عنوان دهمین فرد ثروتمند جهان نیز شناخته می‌شود.-

” به حراجی نرو .
اگه مجبوری به کاری بروی که مزایده بخش جدایی ناپذیرش است یک قیمت بیشینه در نظر بگیر و 20 درصد از آن کم کن تا نفرین برنده را باطل کنی.”

وارن معتقد است که برندگان مزایده به نفرین بازنده دچار می شوند. چراکه مجبورند بسیار بیش از ارزش واقعی کالا را پیشنهاد دهند تا آن را به دست آورند.

این در حالیست که ارزش واقعی خیلی چیزها مشخص نیست و رقم های پیشنهادی بر اساس تخمین است و بر پایه احتمالات.
البته میزان ضرر حتی می تواند هنگفت تر باشد، زمانی که قانونی مانند پرداخت آخرین مبلغ پیشنهادی برای همه طرفهای معامله وجود داشته باشد.

در این وضعیت، اگر سمت بازنده بازی باشید حتما ضربه مهلک تری خواهید خورد چراکه برای هیچ و پوچ جیبتان را خالی می کنند.
پیش از اینکه به خلوت خود بروید به مواردی فکر کنید که تحت تاثیر احساسات تصمیمات هیجانی گرفته اید، حواستان باشد که قواعد بازی برای کسب و کارهای آنلاین هم صادق است.
پس اگر خواستید برای کسب رتبه بالاتر یا فروش بیشتر از تبلیغات گوگل ادورز استفاده کنید حتما می دانید که در مزایده هستید و پیشنهاد بافت را آویزه گوش دارید!

مبادا زمانی به خودتان بیایید که تا خرخره در خسران دست و پا می زنید!

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

  1. مسعود انیس

    سلام درود بر شما
    نوشته جالبی بود. کاش این موضوع رو بیشتر باز می‌کردید
    «پس اگر خواستید برای کسب رتبه بالاتر یا فروش بیشتر از تبلیغات گوگل ادورز استفاده کنید حتما می دانید که در مزایده هستید و پیشنهاد بافت را آویزه گوش دارید!»
    ممنون

    1. mahboobe

      ببینید در گول ادورز که تبلیغات پولی در گوگل هست شما برای اینکه بتونید مطلبی رو در نتایج جستجو بالاتر از بقیه نمایش بدید متناسب با سختی کلمه کلیدی و فاکتورهای دیگه لازمه مبلغی بپردازید اما اینکه چقدر بپردازید تا بتونید در مقایسه با بقیه و توی مزایده ای که هست روی دست بقیه بلند بشید هم قواعدی داره هم اینکه نباید به هر قیمتی باشه چون ازوما با پرداخت رقم بالاتر موفق نمی شید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *